De poppen van
Veronique Van der Wildt
Als kunstnijverheid heeft het maken van
poppen een hoge vlucht genomen. Namen als Joke
Grobben, Hildegard Giinzel of Philip Heath
hebben internationale bekendheid verworven.
Wereldwijd mochten we op tentoonstellingen
realisaties van die kunstenaars bewonderen. Met
fierheid wil ik even mijn echtgenote in de
kijker zetten: Veronique Van der Wildt uit
Grimbergen ( Beigem ), kunstenares in het maken
van poppen.
Poppen zoals Veronique Van der Wildt die
maakt, zijn duidelijk van industrieel gemaakte
collectie- speelpoppen te onderscheiden: geen
serieproducten voor een brede markt, maar unieke
exemplaren, die het resultaat zijn van een
kunstzinnige vormgeving. Haar poppen zijn
helemaal met de hand gemaakt, als het ware
geboetseerd. Daarmee staat Van der Wildt in een
eeuwenlange Europese traditie, die op dit
ogenblik weer een hoge bloei beleeft. De hoge
artisticiteit van die poppen brengt met zich mee
dat kopers ze zich als sierlijke kunstvoorwerpen
aanschaffen, en niet als speelobjecten.
Poppen en poppen
Het idee van de eenvoudige en gemakkelijk aan
te schaffen speelpop lijkt pas in de 17e eeuw
helemaal tot ontwikkeling te zijn gekomen. Toch
kende Duitsland al in de vroege 15e eeuw centra
als Nürnberg, Augsburg en Sonnenberg, waar
poppen als kinderspeelgoed gemaakt werden. Een
groot verschil met de 17e-eeuwse speelpop valt
daarbij op: ze stelden meestal volwassen Duitse
vrouwen voor uit die tijd voor en waren uit hout
en vodden, klei of was vervaardigd.
In landen als Engeland, Frankrijk, Nederland
en Italië volgde men al gauw het voorbeeld van
de Duitse steden en kwamen ook manufacturen tot
stand waar poppen gemaakt werden. Mooie
exemplaren waren bij koningen en hovelingen erg
in trek, die ze graag ten geschenke aanboden. Op
de eenvoudige speelpoppen voor de kinderen van
de gewone vrouw of man moest men nog even
wachten. Weer later, in de 19e eeuw, was er in
de poppenindustrie een grote evolutie. Er werd
met allerlei nieuwe materialen geëxperimenteerd,
o.a. met porselein. Het meest opvallende was
evenwel dat de aandacht geleidelijk verschoof
van poppen die op volwassen vrouwen gelijken
naar poppen waar kinderen model voor hadden
gestaan. Vooral babypoppen zijn dan in opkomst.
In de 20e eeuw nam Amerika in de industriële
poppenproductie het voortouw, met als summum
zijn louter commerciële Barbiepop. Wat de pop
als kunstproduct betreft, blijft Europa nog
steeds de trendsetter.
Met de hand gemaakte
poppen
Voor Veronique Van der Wildt is de niet zo
eenvoudige techniek van het poppen maken het
spiegelbeeld van de beeldhouwkunst. Bij
beeldhouwen - in steen en hout uiteraard - kapt
men weg. Bij het maken van een pop bouwt men op.
Poppenmakers vertrekken van niets: alles wordt
door henzelf ontworpen en gemaakt, van de mallen
voor de hoofdjes. de armen, de benen en het
lijfje tot de kleren toe.
Om te beginnen boetseert de kunstenares het
model van de pop, net zoals een beeldhouwer dat
doet bij bronsgieten. Daarna volgt het fijne
precisiewerk van het maken van de mallen, waar
het zogenaamde 'green ware' (bewerkt
porseleinslib) dan in gegoten wordt. Als al het
vocht uit de green ware is getrokken, worden de
verschillende delen afgeschuurd en bewerkt. Ook
dat is een zeer delicaat werk, omdat is het
porselein in deze fase bijzonder broos is.
Hierna volgt het voorbakken op 720° en kunnen
nog correcties aangebracht worden. Met de
volgende bakbeurt op 1245° verliest de materie
één achtste van haar volume en komt de gekozen
kleur tot uiting. Het is nu het moment om
eventueel nog bij te kleuren met de
blushtechniek (verf op basis van een medium) en
om de wenkbrauwen te schilderen, nageltjes,
kootjes enz. aan te brengen Met nog eens een
bakbeurt op 720° is het poppenlichaam klaar,
althans het porseleinen gedeelte. In de kern
komt er immers een opgevuld stoffen lichaam,
waar de porseleinen delen overheen geschoven
worden. Dit is nodig om armen en benen
beweeglijk te houden. Pas in de eindfase komen
de ogen. Met de keuze van de kleur en de juiste
stand daarvan staat of valt de uitdrukking van
de pop.
Voor het maken van de kleren gaat Veronique
heel creatief te werk. Ze combineert oud en
nieuw. Op rommelmarkten gaat ze naar oude kleren
op zoek. Daar vindt ze soms nog heel mooi
kantwerk, een materie waar ze overigens graag
mee werkt. Het opdirken van poppen is aan haar
niet besteed. Ze maakt wat bij het karakter van
de pop past.
Verdroomd én
werkelijk
De poppen van Veronique Van der Wildt ogen
heel erg aantrekkelijk. Op verschillende
tentoonstellingen in is ons dat telkens weer
opgevallen. Het is daarom ook niet te
verwonderen dat ze in 1999 de 'Dolce Award'
prijs won op de Internationale Poppen en
Berenbeurs in Hasselt, ook als ze het helemaal
niet had verwacht. Ze kreeg de prijs zowel van
de jury als van het publiek.
Haar succes in Hasselt heeft wel een aantal
poorten voor haar geopend. Nu wordt ze telkens
weer gevraagd op tentoonstellingen in binnen en
buitenland, en daar hecht ze veel belang aan.
Het is er haar echter niet om te doen om nog aan
wedstrijden deel te nemen. Daarmee komt de lat
zo hoog te liggen, dat het spontane geen kans
meer krijgt. Spontaniteit is voor Veronique Van
der Wildt een voorwaarde voor haar inspiratie en
de bron daarvan is de observatie van kinderen.
Zo observeert ze behalve haar eigen zoon en
dochtertje uiteraard steeds weer tal van
kinderen. Je moet naar kinderen kijken en
kinderen zien om tot hun psyche toegang te
krijgen. Dat kan ze omdat ze zo helemaal
zichzelf kan zijn: een levenshouding die haar
poppen aan te zien is. Dat geeft ze een niet te
miskennen uitstraling.
Als kapster staat Veronique dagelijks voor de
spiegel mensen te observeren..Hierdoor werd ze
gefacineerd door de kinderen die ze
driedimentioneel wil weergeven.
Ze trekt zich graag terug in haar atelier om
zich te laten onderdompelen in de wereld van
haar poppenkinderen. Vooral de expressie van
elke pop naar voren brengen is voor haar
belangrijk en de ultieme uitdaging, het
estetishe minder.
Veronique laat zich leiden door kinderen op foto
maar toch maakt ze geen portretpoppen daar de
expressie van het kind de prioriteit heeft. Elke
pop wordt daardoor een eigen ontwerp dat
volledig handwerk vereist. Ook het gebruik van
het gepaste materiaal is van groot belang :
gefacineerd door de expressie van jonge kinderen
is de materialenkeuze op porselein gevallen.
Dit benadert volgens Veronique het best het
karakter van een kind:"Broos en tegelijk
Bikkelhard" Elke pop is een "one of a
kind" en Veronique staat garant voor het
gebruik van hoogwaardig porselein, mondgeblazen
kristalogen en een echtharige handgeknoopte
pruik. Voor elke pop wordt een kledingontwerp
gemaakt dat ook volledig handwerk is.
Misschien kunnen we de essentie van haar
bezigheid als kunstenares het beste in haar
eigen woorden samenvatten:
'het
is de kunst het dromerige van een pop te laten
samengaan met het realisme van een kind".
Voor aditionele informatie of
verdere info :
Van der Wildt Veronique
Beemdenstraat 2
1852 Grimbergen
Mail :
vanderwildt.veronique@pandora.be
Website :
http://users.pandora.be/vanderwildt.veronique
Tel : 02/ 269 05 70
|