Hedwig Racquet

 


 
  NAAM : Hedwig Racquet

KUNSTVORM : aquarel

 

 
HEDWIG RACQUET
° 18 / 2 / 1946
 
  Pastoor D.J. Delestréstraat 70
1850 Grimbergen
02/ 270 97 23


Palmares

1962 - 1965 : St Lucas Schaarbeek A7/A2 binnenhuisinrichting
1965 - 1968 : St Lucas Schaarbeek A7/A1 binnenhuisinrichting

1978 : Publicatie Kalender met potloodtekeningen Grimbergen
1979 : Publicatie Kalender met potloodtekeningen Grimbergen

1981 : Tentoonstelling Cera - Grimbergen : potloodtekeningen
1986 : opleiding : etstechniek.

2000-2003 : Periodiek aquarel-atelier olv Willy Meuwis
2003 : Aquarel-stage Provence
2003 : Tentoonstelling in eigen huis
2003 : Deelname tentoonstelling Grimbergse kunstenaars
2003 : Deelname tentoonstelling Zenith Bekroning : prijs SV Brussel
2004 : Tentoonstelling Veurne : galerij “De Loft “
2004 : Deelname kunsttentoonstelling “Kiwanis-Zaventem “ en Abdij Grimbergen
 

Na zes jaar kunstonderwijs verdwijnt de Aquareldoos diep in de bergkast.

Sporadische opflakkeringen van creativiteit uiten zich in kleine reeksen van natuurschetsen In potlood en houtskool om de indrukken van berg- en andere trektochten van zich af te zetten.

In 1978 en ‘79 komt het zelfs tot publicatie van Jaarkalenders met potloodtekeningen van historische gebouwen van zijn dorp.

De horizonten verwijden zich. Het tekenpotlood, de fotocamera of het geschreven woord volstaan niet meer om de zuiderse en Aziatische reisindrukken weer te geven.

In het magische jaar 2000 duikt de aquareldoos uit de diepte van de bergkast weer op en wordt dit het medium om intens te experimenteren en mijmerend terug te reizen naar die “andere “ wereld.
Willy Meuwis neemt hem hierbij bij de hand.

Lao Paco

 

Maya

 
 

Zondag

Commentaar:

Afgezien van de vroegere technisch-artistieke vorming kan hij als “laatbloeier “ bestempeld worden.

Hetgeen enerzijds spijtig kan zijn: dat hij nog niet langer op weg is op zijn zoektocht naar licht en kleur.

Een voordeel is dat hij nu gedreven de achterstand wil inhalen.

Het werk is dan ook recht-toe , recht-aan. Spontaan, eerlijk , maar daarom niet minder verfijnd in kleurkeuze en lichtspel.
Er ontstaat een spanning tussen explosieve directheid en een visuele precisie.
De tekenaar blijft steeds aanwezig.